lördag 2 februari 2013

Make up your mind!

Nu i januari så gick den stora hobbymässan i USA av stapeln - CHA (Craft and Hobby Association). På den mässan visar alla upp sina nya produkter, och sen rasar det in härligheter i butikerna. :)

I torsdags kom de nya Crafters Workshop maskerna in till Scrap-Perra, och det fanns många fina. Jag beställde hem två st, bl a en siluett (Yummy!)... men jag är grymt sugen på fler. :) Jag är även väldigt nyfiken på de nya Distress Paint och de nya Dysluions produkterna. Can't wait!


I väntan på de nya Dylusions produkterna plockade jag fram de Dylusions produkter jag redan har hemma. Jag lät mig inspireras av Dyan Reavelry (hon som skapat Dylusions) och lekte lös. :)

Detta alster har jag skapat för Scrap-Perra.

Ni som känner till Dyan Reavelry kan se en viss likhet med hennes alster, men OJ! va kul det var. :)

Det blev en sida med ett visst restema, på nått vis, då figurerna har resväskor som kroppar. Nu slog det mig att kan kan ju skapa kroppar/klänningar av mönstrat papper - kom ihåg det till nästa projekt.


Först sprayade jag den högra sidan med vatten, sen på med mist i några olika färger, mer vatten så att färgerna blandas lite och sen lägger jag ihop den vänstra sidan med den högra och trycker. Då får jag till det här underbara konstiga mönstret.


Nu till den teknik som Dyan Reavelry ofta jobbar med - Ghosting Technique. 

Jag lägger på en mask (den stora med rutor) och sprayar med vatten, väntar några sekunder och torkar sen bort den färg som vattnet löser upp. Tadaa! :) Sen vänder jag på masken och trycker den på pappret på den vänstra sidan, på så vis får man negativet av samma mask. Jag göra likadant med en cirkelmask. Jag sprayar även lite mist (blå o gul) genom cirkelmasken, för att skapa lager. (Oooo, jag kan knappt vänta på den vita misten som hon kommer ut med snart. :))

Jag jobbade i det Art Journal blocket som Dyan Reavelry har gjort speciellt (för sig själv) för dessa mister, och jag måste säga att det verkligen fungerar. :) Jag har haft vissa problem med att få till den här tekniken i min moleskine, men här funkade det enkelt.


Sen tar jag en bokstavsmask och sprayar med svart och blå mist på några ställen, även nu så vänder jag på masken och trycker (stämplar) den någon annanstans på pappret. Lager-på-lager.

Bordern i överkant av pappret är också gjord med en av Dyans masker. Men där har jag använt svart akrylfärg och stöpplat på istället, för att få en mer intensiv svart färg. 


Jag stämplade upp mina motiv på ett akvarellpapper och färglade med Pitt Artist pen Big Brush. Sen klippte jag ut dem och limmade fast dem på bakgrunden med Mod Podge.

Detta momentet tar lite tid, men jag tycker att det är meditativt att sitta och färglägga. 


Här ser ni en närbild på alla härliga lager. :)

Som sagt, så har jag haft lite svårare att få till den här effekten i mitt moleskineblock. Där upplever jag att färgerna blandar sig lättare.


När jag gör en sida i min Art Journal så vill jag att texten ska betyda något, vilket den här gör. Det känns som att jag måste bestämma mig och få saker och ting gjorda, när det gäller vissa delar av mitt liv....

Visst ser hon ut som en viktigpetter? Lite som Prusiluskan i Pippi? :)


Det känns lite ovant att skriva för hand i min Art Journal, men jag jobbar på att känna mig bekvämare med det.

Först skriver jag med blyerts, och sen fyller jag i med en svart penna. Och för att få allt att "poppa" så ritar jag i konturena med en vit penna. Jag doddlar även lite med den svarta pennan, som ni kan se tex runt hatten och glasögonen. Det ger det där lilla extra, tycker jag. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar