torsdag 31 januari 2013

Ibland måste man våga

Det är torsdag och udda vecka så idag är det dags för ännu en Art Journal-utmaning på SweScrap. :)

Dagens utmaning går ut på att skapa med ett ansikte i fokus - rita ett, måla ett, klipp ut ur tidningar och skapa ett collage-ansikte... tolka det hur du vill. Försök även förmedla känslor - Vad känner ditt ansikte?


Det tog ett tag innan jag vågade ta tag i denna utmaning. Jag har länge beundrat andra som målat ansikten på sina sidor, jag vill också prova.

Ett tag nu har jag övat på att rita Manga - det är lite den stilen som jag vill ha på mina tjejer. 
Syns det att det är ett försök till Manga? Hoppas det. :) Det känns skönt att jag vågade, och jag är faktiskt nöjd.


Då jag bara tänkte rita på min sida, så ville jag skapa struktur på bakgrunden istället. Jag grundade med gesso, och kladdade på den med ett plastkort. Men jag gjorde slarvigt, med mening... drog, stämplade och skapade struktur.


När detta torkat målade jag på akrylfärg med en teknik som jag verkligen har fastnat för. Jag häller ut små pölar med två olika färger på ett plastlock, plus en liten pöl med gesso. Sen duttar jag fingret i en färg och gesso och målar på bakgrunden, sen nästa färg och gesso och så vidare.


Jag vill inte att färgerna ska blandas helt, utan att det tre färgerna ska synas lite var för sig men ändå tillsammans. Om det går att förstå vad jag menar?

Här syns även strukturen i gesson i grunden. Älskar det! :D


När jag hade ritat min tjej, så ville jag skita ner sidan lite. Först drog jag ut lite gul och röd akrylfärg, med fingret, på några ställen. Sen stämplade jag slarvigt med några bakgrundsstämplar, i blå stämpelfärg för att det skulle bli lite mjukar än med svart stämpelfärg, och gnuggade på några rub ons. 


En sista närbild på min tjej. Som sagt, ett försök till Manga... jag gillar det stilen massor. :) Det blir till att öva lite mer, så det är inte sista gången ni ser mig rita ansikten.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar