lördag 26 januari 2013

Busy or Lazy


Så var det lördag igen (min bloggdag hos Scrap-Perra), tänk vad veckorna går fort.... och till på köpet är det sista lördagen i januari. Och lönehelg också, hmmm.... kanske är bäst att spara sina pengar till alla härliga scrapprodukter som kommer i februari (förhoppningsvis redan då). :)


Idag tänkte jag leka lite med Gelatos från Faber Castell, en mask med hexagoner från The Crafters Workshop och vatten. 


Först primar jag min sida med gesso, så att pappret blir mindre poröst. Sen målar jag ut Gelatos lite slarvigt över en sida i min Art Journal, i färgerna Metallic - Mint, Grape, Blue Berry o Melon.


Nu vill jag göra bakgrunden lite mer jämn. Så jag fyller en minimister med vatten och sprayar på en del av sidan. Sen använder jag mina fingrar till att smeta ut Gelatosen. Sprayar vatten och smetar ut, osv...

Tänk på att torka av fingrarna när ni byter färgområde, om det inte är så att ni vill blanda färgerna.


Nu till en riktigt läcker teknik. :) Känner ni till Ghost-tekniken som Dyan Reavelry använder sig av när hon sprayar vatten på sin mistade sida, för att lyfta bort lite färg? Det här är en liknande teknik, men man behöver ta i lite mer. :)

Jag lägger på Hexagon-masken där jag vill ha den, sen fuktar jag en bit hushållspapper och börjar gnugga. Även här gäller det att tänka på att byta hushållspapper då jag byter färgområde, så att inte färgerna blandas. Det är i det här steget som det märks om man glömt bort att prima sin sida med gesso... bara så att ni vet, kan inte avslöja hur jag kom på det... hmpf.


Och så här blev min sida. Vad tycker ni? :)

Jag tänkte att jag spinner vidare på hexagontemat... så jag hittade på ett citat som håller sig till bi-temat, men ändå har en viss mening för mig: "Busy as a bee, or lazy as honey."


En liten närbild på alla lager jag jobbat med. Härligt, va? :)

När jag klistrat fast bokstäverna, så ritade jag slarvigt runt dem med en svart Gelatos. Sen sprayade jag vatten på detta och lät det rinna. För att skapa lite mer struktur på sidan (skita ner den lite) så gnuggade jag fast lite rub ons, sprayade med svart mist genom en mask, duttade gesso genom en annan mask och kladdade lite med gul akrylfärg på några ställen. 


Ännu en närbild, med alla lager... Man har verkligen svårt att avgöra i vilken ordning jag har gjort vad. :)


Titta gärna in i Scrap-Perras blogg för att se vilka produkter jag använt.

Kan även lägga till att jag blev väldigt inspirerad av Donna Downeys "Inspiration Wednesday" denna vecka, vilket kanske syns...


Här är hennes video denna vecka. Väldigt inspirerande, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar