lördag 17 november 2012

Then he made the earth round...

Förra veckans Art Journal-utmaningSwebloggen gick ut på att inspireras av cirklar. Jag älskar att skapa med cirklar, så jag hängde på. :)


Det blev en Art Journal sida med en massa criklar, och temat fick också en rund tanke.... 

And God promised men that good and
obedient wives would be found 
in all corners of the world...
... then He made the earth round
and laughed and laughed.

Det är humor i det här citatet, och det gillar jag.


Jag började med att först täcka hela dubbeluppslaget med tissue paper (silkespapper på svenska...) från Christy Tomlinson. Sen målade jag över alltihopa med röd akrylfärg och vatten. Gillar när trycket på silkespappret syns igenom.


När det hade torkat öste jag på med cirklar. :)

Jag färgade modeling paste med Golden acrylics Yeallow Ochre och smetade ut över en mask. Över en annan mask smetade jag ut samma röda akrylfärg som på bakgrunden. Jag sprayade Dylusions mist genom en toarulle. De ljusblå cirklarna är liquitex ink som jag målade med fingrarna. Tills sist avslutade jag det hela med att rita svart ink runt några ringar och dutta vit färg genom punchinella.

Visst blev det läckert? :) Jag är sugen på att göra en liknande canvas, i större storlek.


Här är den vänstra sidan... 


... och här är den högra sidan.


Jag klippte ut tunna remsor från spillbitar och rullade ihop dem hårt, för att skapa de här snurrorna. Ännu en variant av cirklar.


Jag skrev ut en bild på vår runda jord från internet, sen täckte jag jorden med hollografiskt embossingpulver. Ni skulle behöva se det i verkligheten. Visst blev det läckert? :)


Här ser ni en närbild på alla härliga lager. Det är det här som jag älskar med mixed media! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar