torsdag 27 september 2012

People will never forget

Scrappidos septemberutmaning är att skapa ett alster i blått.

Vilket alster man ville skapa var valfritt, och jag valde att skapa en Art Journal. Märks det att jag totalt har fastnat i den djungeln? ;) 


Det blev ett ganska blått alster, vilket var meningen, även om jag la till lite gult för att skapa lite mer liv.


Bakgrunden har jag skapat genom att först måla nästan hela sidan med blå akrylfärg. Sen täckte jag hela sidan med gesso. Innan gesson torkat helt så rispade jag i den med änden av en pensel för att skapa lite struktur.


De små gula cirklarna gjorde jag med en mask från Studio Calico och distress ink pad: Mustard Seed. Men det blev inte så stark gul färg som jag ville, så jag målade i cirklarna med en gul Faber Castell Big Brush pen. Sen ritade jag runt cirklarna med en svart penna, för att förstärka dem lite mer så att de inte försvinner in i bakgrunden.


Det gula mitt på sidan är rester från då jag mistade gult över en mask på en annan sida. Ofta när man mistar över en mask så blir det en massa färg kvar på ovansidan av masken. För att spara på detta, så brukar jag vänta masken upp och ner och ”stämpla” med den någon annanstans (finns det ordet?). Känns onödigt att bara spola bort all den färgen i vasken.


Citatet hittade jag på facebook hos en kompis. Jag tycker att det är så sant. Detta är något att leva efter!

På detta foto syns alla lager jag jobbat med. Visst blir det läckert? :)


Jag ville rama in citatet, så jag gjorde en slarvig fyrkant med ink i blått. Sen ställde jag boken upp och dunkade den mot bordet, på alla sidor, så att färgen rann lite snyggt. Det som rann över citatet torkade jag bort med lite papper. Det gäller att inte vara rädd för att det blir lite si-så-där resultat. Att det blev lite kladdigt blått över citatet gör inget. Art Journal behöver inte vara perfekt.


I vanliga fall brukar jag ”skita ner” en sida genom att använda mig av en svart stämpeldyna med texture-stämplar. Men denna gång, då temat för utmaningen var blått, så stämplade jag med en mörkblå stämpeldyna istället. Det ger ett mjukare intryck, tycker jag. Och självklart så är det permanent färg i dynan.

3 kommentarer:

  1. Är glad att du fastnat i djungeln. Härlig sida.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig sida med massor av lager med färg! Kul att du vill vara med i vår tävling!

    SvaraRadera
  3. Jättefint med många härliga lager och så sant budskap =)

    SvaraRadera