torsdag 20 september 2012

Min mormor

Dagens teknikutmaning på Swescrap är att inspireras av hösten och den färgexplosion som sker i naturen nu.


Jag hade en tanke om att låta ink rinna på layouten. Ink är permanent när det torkat. Så om man väljer ink i olika färger och låter det torka emellan så blandas inte färgerna. 

Först la jag ett tunt lager gesso över hela cardstocken så att inken rinner lättare. Sen skapade jag lite struktur på bakgrunden med hjälp av en mask och modeling paste.


Det tar lång tid för modeling pasten att torka.... men titta så läckert det blir. :) Borde kanske göra en helvit layout igen...

När den torkat droppade jag på lite ink i överkant på cardstocken och lät det rinna. Jag sprayade även med lite vatten så att det rinner ännu mer. Sen gjorde jag likadant med några fler färger.


Så här blev bakgrunden och den färdiga layouten. Gillar effekten att färgerna inte blandas. 

Det blev en layout om min mormor, som jag tyvärr aldrig hann träffa. Fotot är ganska mörkt, så därför tyckte jag att det passade bra på en så färgexplosiv bakgrund. 


Minirosor ger en lite romantisk känsla, tycker jag. Och det passade med detta foto.

Jag ville ha samma färg på rosorna som på bakgrunden, så jag jobbade med röda, gula och orangea rosor. Ibland är det kul att bara ösa på med blommor på en layout. :)


Istället för att klistra dit lite bling runt blommorna, som jag brukar göra, så doodlade jag några cirklar. Sött! :)


När jag la på det tunna lagret gesso över hela cardstocken använde jag mig av en brayer. Det gav en ovanlig struktur, men jag gillar det.

Här syns det även att jag stansade små hål i hörnen, lite slarvigt, på fotot. Jag rispade även med en nål längs kanten. För att distressa fotot lite.


Färgen rann och torkade lite olika på de olika ytorna. Det ger en läcker effekt. :)
 
(Jag värmde modeling pasten med en värmepistol... kanske lite för länge, den blev knottrig när den kokade... oops)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar