lördag 8 september 2012

Glass till efterrätt

Ullis, aka LillBlomman, har en "Color week" denna vecka. Hon har visat upp fantastiska tjejer, som hon har skapat i sina favoritfärger. Det har varit en riktigt inspirerande vecka på hennes blogg. :)

Hon har även en utmaning denna vecka - Vi ombads att skapa något som gör oss glada, i vår favoritfärg.


Jag valde, självklart, färgen TURKOS! Jag älskar glädjen som turkos utstrålar! :)

Och sen valde jag temat glass - Vem blir inte glad av glass?

För att citera min första Art Journal:

"You can't buy happiness, but you can buy icecream and that is kind of the same thing."

Jag ville göra en Art Journal som ett minne över alla härliga middagar vi haft hemma hos min vän, Laura, då vi oftast avslutade med efterrätt. Mascarponeglass i fina martiniglas - det kändes alltid lite lyxigt. :)


Bakgrunden gjorde jag med hjälp av hålförstärkare och mist. Hålförstärkare är små cirklar i plast med klistrig baksida som i vanlig fall används för att förstärka hålen som man gör i ett A4-papper då man ska sätta in pappret i en pärm. Men också en bra Art Journal-produkt! ;)

Jag klistrade fast några hålförstärkare på min sida, och sprayade över hela sidan med en turkos mist. Sen satte jag fast några nya och tog bort några gamla, och sprayade på några ställen med brun mist. Gillar kombinationen turkos och brun.
Runt de cirklar, där jag tagit bort gamla hålförstärkare, ritade jag med en vit penna för att förstärka cirkelformen.


Jag ritade upp glasen på celofanplast, klippte ut och limmade på dem på sidan med decoupagelack. Jag klippte upp ett snitt i glaset och stoppade i några glasskulor, gjorda av spillbitar i härliga färger. Innan jag stoppade ner glasskulorna lackade jag dem för attt kunna skugga med Faber Castell Big Pit Pennor, och ritade även dit lite svarta krusiduller på dem.


Jag duttade dit lite turkos akrylfärg genom punchinella på några ställen. Sen gnuggade jag dit några svarta och vita rub ons. Just vita rub ons är bra att ha hemma, då det är svårt att stämpla i vitt för att skapa texture.


Här ser ni en närbild på hålförstärkarna och alla lager-på-lager med mist, rubons, skrylfärg och doodling.

Det är så härligt att skapa! :)

3 kommentarer:

  1. Snyggt! Bra färgval :) Min turkosa skapelse torkar nu.

    SvaraRadera
  2. Åhhh Sara!!! Den är helt fantastisk!!! WOWIIIII!! Älskar hur du fått frm glasskulorna och turkos YUM en av mina favvisar också! Vad skoj att du antog utmaningen! Kram!

    SvaraRadera
  3. Snyggt och smarrigt! Blir glad av denna sida.

    SvaraRadera