fredag 17 augusti 2012

Härligt!

I början av sommaren tolkade jag en skiss av Mahlin WiggurSwe-bloggen.

Bild lånad av Swescrap.

Ni som har läst min blogg ett tag vet att jag gillar Mahlins stil, och att jag ibland brukar göra min version av den. Jag börjar nästan kalla den min stil. :)


Foto är taget vid mitt smultronställe i Hälsingland. En härlig sandstrand där hela släkten brukar träffas på soliga sommardagar. Vi är där hela dagen; tar med picknick, umgås och tremänningarna leker med varandra, precis som vi kusiner gjorde när vi var små. :)


Jag tycker om att göra en symetrisk bakgrund med starka färger. Här har jag använt mig av masken: Mosaic Squares. Om man tycker om starka färger på sina mister, så vill jag rekommendera Dylusions mister. De finns i tolv olika färger och de är färgstarka. Men de är samtidigt väldigt vattenlösliga och det kan vara både en fördel och en nackdel, beroende på vad man vill göra.

Denna gång ville jag inte använda mig av den egenskapen, så jag sprayade fixativ över hela bakgrunden. Annars skulle gesson, som jag sen la på, ta färg av misterna och inte förbli vit - som var min tanke.


Jag använde mig av färgerna Bubblegum (Rosa), Pure Sunshine (Gul) och Vibrant Turquoise. Här syns det att de blandar sig då de möts, men det tycker jag bara om.


Som sagt, så kladdade jag på gesso över delar av bakgrunden. Det gör jag för att matta ner färgerna lite grann där jag tänkte ha foton och dekorationer.

Här syns lite av doodlingen som jag slutade hela layouten med. Tycker att det ger ett söt intryck och ger det där lilla extra. :)


Om man lägger lite ostduk under foto och papper så blir det mer liv i layouten, och den får lite fylligare intryck.


För ett tag sedan hittade jag dessa söta små tofsar i en scrapbutiks reakorg. Kul att jag hitta ett användingsområde för dem. Älskar dessa kluster med dekoartioner och minirosor.

Att låta lite twine trassla runt på sidan ger ett busigt uttryck. Vilket jag gillar mkt. :)

Ibland tycker jag att mina layouter inte behöver en titel som syns så mkt. Som här, då jag skrev med "Tiny Alphas".


Ett tips som jag har lånat från Mahlin, är att kladda lite gesso över minirosorna och andra dekorationer. Effekten är läcker, tycker jag.

Jag har duttat med pearlmaker i klara färger istället för att sätta dit bling, som jag vanligen gör. :)


Mina favoritstans kommer från Martha Stewart, och den har två minifjärliar och en lite större. Det är de här supersöta minifjärilarna som jag älskar.

Här syns det även hur de olika färgerna har blandats.

2 kommentarer:

  1. Hejsan! -ja här var det mycket att tycka om!
    Underbar geometrisk bakgrund som du tonat ner så fint. Gillar skarpt det avlånga fotot till denna sidan och hur du har dina dekorationer i 'clusters'. Underbart ,...och med 'mina' färger dessutom!TFS!

    SvaraRadera
  2. Fiiin!
    Hoppas vi kan ses snart! Min scrapping har legat i träda men nu ser jag fram mot SCS om några veckor! -Förresten; skulle du dit också? Hoppas! Det fanns tydligen annars några lediga platser för ett par dagar sen...

    SvaraRadera