tisdag 1 maj 2012

Imagine

Jag använder min art journal till att testa olika nya tekniker. Det finns enormt mkt inspiration på Youtube. Denna gång hittade jag en video om en teknik som kallas "Bandana technique". Den går ut på att använda starka färger, med svart och vitt som accenter. That really makes the colors pop! :)


Jag började med att leta upp några gamla October Afternoon-stämplar, de låg nästa oanvända i en låda. Kul att de äntligen kommer till användning. Flickan och ordet "Imagine" är stämplade först på pappret, sen stämplade jag dessa även på ett annat papper och klippte ut. Då kan man lägga dessa utklippta stämpelmotiv som ett skydd över då man stämplar med de andra stämplarna. Detta är en teknik som kallas "att maska".

Det är viktigt att använda en permanent svart stämpeldyna och låta det torka, annars kommer stämpelmotiven att kladdas ut i nästa steg.


När jag har stämplat texturestämplar på hela bakgrunden så tar jag fram mina distress ink pads. Jag använder mig av färgerna Worn Lipstick, Broken China, Spiced Marmalade och lite Pine Needles. Jag lägger på färger från dessa med en svamp (ink applicator). Tänk på att täcka hela sidan med färg. Låt det gärna blandas lite mellan färgerna.


Nu är det dags att leta upp din bästa vita penna, jag använder Uni-ball Signo UM-153, och börja fylla i alla konturer - det är detta som verkligen gör att sidan kommer till liv. :)


När jag började med denna sida så stämplade jag där det inte var så jämt underlag och då blev stämplingen ojämn. Sen när jag försökte stämpla igen på samma ställe så blev det inte bra. Men jag lät den sidan vara kvar och ritade dit en tankebubbla runt ordet "Imagine".


Fantisera vad han (det lilla monstret) tänker och plötsligt "POW!" så blir den alldeles färgglad - som en helt annan värld. :) Förstår ni min fantasi?


Här är videon där jag hittade tekniken. Testa ni också. :)

1 kommentar:

  1. Så snygg journal page du gjort! :) En jätterolig teknik, och videon är så bra, hon som lagt upp den har gjort många bra tutorials som är värda att kolla in :)

    SvaraRadera