tisdag 17 april 2012

Nymodigheter

Skissen denna vecka hos Swescrap är ritad av duktiga Mahlin Wiggur. Jag älskar hennes stil när hon scrappar; hennes bakgrunder med mist och gesso och hennes sätt att ösa på dekorationer i grupper.

Bild lånad av Swescrap.

Min första tanke med skissen var att tolka den med Mahlins stil. Men jag har senaste tiden även tittat på många videor från enormt kreativa Christy Tomlinson. Hon gör mest canvasar och hon kladdarmed färg och målar ofta med fingrarna. Det ser så härligt ut! :) Hon stämplar också mkt över sina alster och gnuggar dit rubons lite slarvigt - för att skapa texturer. Så min tolkning blev en blandning av dessa två stilar.

Christy kommer, för övrigt, till Sverige i maj på eventet: "Scrapbooking med hjärtat" (Jag är så sugen på att gå på hennes kurs också!).


Det var så enormt kul att skapa denna layout! :)


Först klippte jag ut fyrkanter i olika storlekar, ur ett vanligt papper, och la ut dem på en vit cardstock i stil med skissen. Jag satte fast dem med fotofix, så att de inte skulle blåsa iväg av sprayen. Därefter valde jag några mister och sprayade över cardstocken, sen var det bara att pilla bort fyrkanterna. Jag skar ut några fler fyrkanter från spillpapper, för att förstärka flödet med fyrkanter över layouten.


Sen på med de tre fotona på 3D-kuddar för att skapa lite djup i layouten. Här ser ni att jag har stansat hål i fotona och rispat med en nål. Den glansiga gröna fyrkanten är från Epiphany Crafts, kul dekoration tycker jag. :)

Jag drog med Distress Stains (inköpta på Göteborgsmässan) i två olika färger längs kanterna på, i Broken China och Worn Lipstick (två favoriter). Detta var första gånge jag använde Distress Stains, vet inte riktigt vad jag tyckte om dem... de blandar sig inte, vilket är meningen, men det var inte riktigt det jag ville uppnå.


Nu kommer jag till inspirationen som Christy gav mig - att stämpla massor över sin canvas/layout, för att skapa textur och lager. :)


Till slut plockade jag fram mina promarkers och skuggade runt pappersbitarna och de vita fyrkanterna - för att skapa mer djup. Och lite klotter med en svart penna. :)

Fotona är tagna på midsommar i fjol (2011) på min morbror Ecko. Han tycker att det är så roligt med nya teknikprylar och denna gång hade han köpte en iphone.

Titeln "nymodigheter" är ett ord som min mamma brukade använda. :)

1 kommentar:

  1. Wow this looks ike there is a lot of work on this page, it's extraodinary ! Love all the details !

    SvaraRadera