torsdag 15 september 2011

Handledsvärmare

Nu när hösten börjar göra sitt intåg i vårt land, så börjar det bli dags att klä sig varmt igen.

En vän till mig hade köpt ett jättehärligt garn, Indiecita - 100% Alpaca Fleece, som hon hade planer på att sticka ett par handledsvärmare av. Men då det aldrig blev av så bad hon mig om hjälp.

Så jag knåpade ihop ett par, med frihandsvirkning. Men jag ska försöka förklara hur jag gjorde.

Mönster - Handledsvärmar/pulsvärmare
Lägg upp 42 lm.
Varv 1-8) 42 fm. Virka i bakre maskbågen under hela mönstret.
Varv 9) 7 fm, 8 lm, hoppa över 8 m, 1 fm i 15:de m, fortsätt med fm varvet ut. (Detta varv skapar ett tumhål.)
Varv 10-51) 42 fm
Varv 52) Virka ihop detta varv med varv 1. Tänk på hur du sätter ihop varv 52 med varv 1, då tanken är att du ska få skarven i handflatan.

Tänk även på att dessa är virkade i ett ganska tunt alpaca-garn. Så om ni virkar i ett tjockare garn, så kanske inte mönstret passar.

I januari/februari virkade jag ett par till mig själv. Det var nog bland det första jag frihandsvirkade. Dessa är virkade i Svarta Fårets Freja. Jag virkade dessa på ungefär samma sätt som de svarta, fast med några färre maskor och varv - då detta är ett tjockare garn. Sen fick även dessa en liten vågig kant upptill och en tum-kant också.

Men jag är sugen på att virka ett par svarta till mig själv också.... och så vet jag att syrran vill ha ett par...

1 kommentar:

  1. Wow I love that ! Don't understand any word of the tuto, but it doesn't matter I know how to make them. They are beautiful.

    SvaraRadera