tisdag 16 augusti 2011

Bakgrund del2

Här kommer del 2 av bakgrunds-inlägget. Som jag beskrev i del 1, så kände jag för att kladda med färg förra söndagen. Det var jätteroligt, och jag kan verkligen rekommendera er att göra egna bakgrunder till era layouter. :)

Denna bakgrund är även den gjord med tanke på en skissutmaning. Faktiskt samma skiss som den första bakgrunden i förra inlägget. Har inte riktigt bestämt mig vilken av dem jag kommer att använda och tävla med än.... vem vet, det kanske blir båda. ;)

Jag har distressat runt några runda masker från Heidi Swapp med färgerna Rosa - worn lipstick,
Orange - spiced marmalade och Blå - broken china. Gillar dessa distressstämpeldynor - de torkar snabbt och finns i många färger. Jag har, förutom de ovanstående: Brun - Vintage Photo, Grön - Pine needles och Mörkblå - Faded jeans. Skulle vilja ha en gul och en röd också, kanske även en ljusare grön....

Sen har jag testat en teknik som jag har snott från byggbranschen. Ni vet när man ska borra upp flera krokar på en vägg, i en rak linje. Eller kanske en hylla, men flera skruvar. Något, där skruvhålen måste sitta rakt/vågrätt. Då finns det ett "verktyg" med en trådrulle som är dränkt i röd färg - man drar ut en bit och spänner den längs väggen, sen tar man tag i tråden och drar den från väggen, sen släpper man. Och, tadaaa! Det blir ett rött sträck på väggen.

Det har jag gjort på denna bakgrund - det turkosa strecket. Tack pappa, för lånet av en tredje hand! :) Det var lite svårt att göra med bara två händer... Jag doppade en sytråd i akrylfärg, lindade varsin ände runt varsint pekfingrer och höll den ca 5mm från pappret, sen spände pappa den upp från pappret och släppte. Visst blev det snyggt? Detta ska jag använda mer. :)

Och så till nästa bakgrund och nästa månadsutmaning. Denna går ut på att använda TRE olika tekniker och TRE olika färgmaterial. Jag letade runt hemma efter nått roligt att stämpla med, hittade några slags "byggklossar" med knoppar på, typ... Så jag kladdade in dem i akrylfärg och stämplade loss. :) Jag skvätte även med akrylfärgen - tog akrylfärg uppblandad med vatten på en pensel. Jag stänkte även med en mist gjord på distress ink: Faded jeans och Perfect Pearl Copper. Om man skruvar upp mistflaskan så går det att stänka misten med slangen från spraymunstycket.

Därefter la jag ut några små runda masker från Heidi Swapp och distressade runt. Det går säkert att använda utstansade cirklar, men hennes masker är lätt självhäftande så det blir lättare då. Jag använde mig av en mörkgrön stämpeldyna - Pine needles.

Här syns alla varianter. Distress med mask, stämplad och skvätt akrylfärg, samt stänkt mist.

Det var dessa "byggklossar" jag stämplade akrylfärgen med. Jag lekte med dem när jag var liten, troligen ärvda efter syrran eller brorsan, och nu leker mina syskonbarn och kusinbarn med dem.

Denna bakgrund är gjord till samma utmaning som ovan. I grunden är det ett vitt cardstock - dotted swiss. De blå prickarna är akrylfärg i en mask (Heidi Swapp, igen). Sen har jag gjort den där bygggrejen igen, med sytråd och färg - denna gång med tre färger; turkos, gul o röd. Sååå kul. Hålen i cirkelmasken har jag använt med distress och en svamp - de oranga suddiga prickarna. Sen har jag stänkt med akrylfärg och mist. Misten har jag även sprayat med, lite lätt.

Först hade jag tänkt mig en vertikal linje, men troligen kommer jag använde den såhär - med en vågrät linje.

En närbild där alla lager färg syns. Älskar när akrylfärgen är lite upphöjd och man ser hur kladdig den är (eller var....).

Denna bakgrund är inspirerad av ett papper från Pink Paisle (tror jag). Pappret i sig är från Basic Grey. Jag köpte många av deras papper i början av min scrapbooktid, då jag verkligen tyckte och tycker om deras enfärgade o flammiga papper - men nu börjar det bli dags att använda dem...

Stämpelmotiven blev tyvärr inte så skarpa i kanterna, vet inte riktigt varför... men så här i efterhand är jag nöjd med det. Det passar in i stilen med resten av pappret.






















Stämplarna fick jag låna av Jenny och Carina - tack tack! :)

1 kommentar: